book worm

image296image295image294image292

vi  läser böcker i engelskan, böcker, äntligen böcker, böckerböckerböcker.
i loves it, i i indeed.
jag läser 'tis av frank mccourt, vilket är en fortsättning på hans barndomsmemoir angela's ashes (ängeln på sjunde trappsteget).
enda kruxet är att vi ska vara färdiglästa imorgon, och jag har lästlästläst idag och jag börjar tröttna lite på det. fast egentligen tycker jag ju att det är alldeles, alldeles underbart. jag får äntligen läsa mina älskade böcker igen. min "att-läsa"-lista har för flera år sedan gått långt upp över hundra, men jag ska få ner det till 80-90 i alla fall i sommar.
'tis är inte ens märkvärd underbar. den är inte lika bra som angela's ashes, det märks att mccourt kände press att klämma ur sig ett till mästerverk, och han lyckades inte helt. det är fortfarande en helt okej bok, men hans läsare kommer alltid att jämföra alla hans verk med angela's ashes. det är svårt att klå någonting som fick pulitzerpriset, även om det är sig själv man tävlar emot.
vad jag vill få sagt är inte att jag bara är ljummet inställd till 'tis. nej, det jag försöker få ur mig är att jag äntligenäntligen läser igen. jag har inte läst på en förskräckligt lång tid, jag "har inte tid", jag har ju skolan, ib är ett väldigt krävande program, bla bla bla.
sanningen att säga så sitter jag på tunnelbanan ("tee-bahnah" haha) 66 stopp om dagen, nästan 15 timmar i veckan, utan att göra någonting. sure, jag lyssnar på min musik (bright eyes, nirvana, the strokes på min gamla walkman eftersom I'M BRINGING RETRO BACK-- YEAH), men femton timmar passiv tid i veckan, det är ändå femton timmar. man hinner lätt klämma in några böcker där, bara av tid jag vanligtvis inte gör något vettigt av.

jag har ju nämligen märkt hur ignoransen och okunnandet tar över mig, sakta men säkert som döden. mitt intellekt, mitt arma intellekt, vart tog du vägen? nej, nu skojar jag bara. jag har aldrig varit särskilt smart.
men för bövelen, book smart really does mean book smart.
jag ska läsa animal farm, catcher in the rye, wuthering heights, shakespeare. ska fasiken bli politisk medveten och läsa klart mina michael moore, så jag kan move on to the heavier stuff, noam chomsky ligger bra till. 
och framför allt ska jag sluta läsa ungdomsböcker, av mina drygt 700 böcker är säkert 450+ enbart ungdom.
jag ska återerövra min nördiga bokbesatthet igen, så jag förhoppningsvis blir lite mindre korkad.
det är illa nog att jag inte klarar av min advanced math, utan måste byta till math studies aka re-math (=math for retards) aka MATH FOR DUMMIES.
glada skol-news däremot är att jag fick 3+ på mitt social studies-test! bara för att jag är ordbög och använder onödiga formuleringar när jag skriver uppsatser. ^^
jag är bäst, det vet ni.

Kommentarer
Postat av: Linnea

I know I know :) Jag har läst animal farm på engelskan! vet inte riktigt om jag gillade den eller inte..

2007-03-30 @ 17:09:19
URL: http://artbox.blogg.se/
Postat av: sheena

alltså, 1984 är ju likadan, man vet inte om man gillar den heller eller inte. men det är så många som nämner animal farm och det är typ allmänbildning så jag MÅSTE nog till slut. haha. :)

2007-03-31 @ 15:25:57
URL: http://youonlyliveonce.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0